גוגל מאבדת נתח שוק בארה"ב, מה היה אומר על כך מייקל פורטר

נתח השוק של גוגל בזירת מנועי החיפוש בארה"ב ירד ביוני ל- 62.6% לטובת יאהו ובינג. מנוע החיפוש של בינג, מבית מיקרוסופט, עולה בהתמדה מאז השקתו לפני כשנה ומדיר שינה מעניהם של הנהלת גוגל.


האם גוגל נרדמה בשמירה, או האם בינג ויאהו אזרו אומץ לעמוד מול הדרקון הגדול?



מודל חמשת הכוחות:

כוח הלקוחות - כוח הלקוחות קובע עד כמה לקוחות יכולים להפעיל לחץ על מתח רווחים הנובע מכמות השימוש שלהם במנוע החיפוש. כוח הלקוחות גבוה במקרה של גוגל כיוון שלמנוע חיפוש אין ייחודיות וניתן להמרה בתחליפים בכל רגע. יתרה מכך, מנוע חיפוש אינו בעל חשיבות אסטרטגית עבור הגולש בעולם. ערוצי החיפוש התרבו באופן אורני ומאפשרים חיפוש ע פי חיתוכים שונים. לדוגמא מנוע חיפוש פרסונאלי של PIPL ועוד.



איום כניסת מתחרים חדשים - ככל שהכניסה לשוק של מתחרים חדשים קלה יותר כך תגבר התחרותיות ויש לחץ על השחקנים הקיימים בשוק להגיב. אותם מנועי חיפוש אשר נוגסים לגוגל בנתח השוק מגיעים מבתי תוכנה גדולים וחזקים (יאהו ומיקרוסופט) ויכולתם של אלו לחדור לשוק קלה יותר. היתרון לגודל משחק כאן תפקיד כיוון לחבורת אלו יש את הממון,הון אנושי והכוח השיווקי לחדור. אין בתחום זה גם כל נושא של קניין רוחני או פטנטים – אזי זה מקל עוד יותר לחדור לשוק.



איום של תחליפים – מוצר תחליפי הוא מוצר ששימוש בו תלוי במחירים. במקרה של מנועי חיפוש עלות- תועלת לגולש. לדוגמא- מהירות חיפוש, נוחיות האינדקס, כמויות הפרסומות ועוד. איום זה תלוי בנאמנות בלקוח למותג, יחסים עם הלקוחות, מגמות בשוק.



עוצמת התחרות בין המתחרים הקיימים – לחץ תחרותי גבוה יחריף ככל שלמתחרים אסטרטגיות דומות וקצב צמיחת השוק איטי. שוב, גם כאן אנו רואים שמנועי החיפוש שנוגסים זה לזה מגיעים מ"בית טוב" ששולי הרווח שלו יחסית נמוכים ודלתא הגידול ברווח השנתי הינו חד ספרתי. דבר המאפיין שוק רווי.



הבנת השוק המשתנה הבנת השוק המשתנה, לדברי פורטר, מחייבת ערנות לכך שבשנים האחרונות, הנושא של אחריות חברתית תפס תאוצה בכל העולם ובעלי עניין שונים, בכללם לקוחות והציבור הרחב, משפיעים על התנהלותם של ארגונים שונים. כולנו זוכרים את משבר נייקי בשנות ה- 90? גוגל מיהרה לפתח טלפון אנדרואיד ועצמה עין אחת לשינויים בשוק מנועי החיפוש בו היא הובילה וכיכבה.





המודל של חמשת הכוחות התחרותיים של פורטר , הינו כלי חשוב בניתוח מבנהו העסקי של כל ארגון בתהליכים אסטרטגיים. המודל מבוסס על התובנה שהאסטרטגיה העסקית צריכה להתאים להזדמנויות והאיומים של הסביבה החיצונית. בעיקר, על הבנה של מבנה השוק והדרך בה הוא משתנה. חמישה כוחות שתיארתי כאן, כוחות אלה קובעים את העוצמה של התחרות ומכאן את הרווחיות והאטרקטיביות של השוק.



המטרות של אסטרטגית הנהלת גוגל צריכות לגרום לשינוי של הכוחות התחרותיים הללו במידה הגורמת לשיפור מיצובו. בהסתמך על המידע המתקבל מניתוח חמשת הכוחות גוגל יכולה לקבוע כיצד להשפיע או להשתמש במאפיינים של השוק הרלוונטי, ולהחזיר לעצמה את נתח השוק.

Comments

Popular posts from this blog

Management dilemmas - the whole is greater than the sum of its parts

Blue Ocean Mindset in the Covid-19 era

ראיון גאוני פיתוח ישראלי- PIPL