ארגון לומד או ארגון מגיב


יעדים עסקיים  מאוד חשובים לכל ארגון עסקי, בייחוד בשוק הדינמי בו אנו נמצאים היום. בעייני זהו כלי מאוד חשוב בהכוונת הארגון קדימה, כמו רכב הנוסע בלילה חשוך. שהרי ללא תאורה יהיה לו מאוד קשה להגיע לנקודת המוצא. באופן לא מקורי ולא מיקרי, בכל ארגון עסקי היעד הראשון הוא להגדיל הכנסות/ מכירות, שהינו יעד מאוד חשוב. הרי בסופו של דבר הארגון מתבסס ומתקיים על הכנסותיו, ומתרחב ככל שנתח ההכנסות שלו גדל.
אבל יכולת התגובה של ארגון למצב השוק ולתנודותיו חשובה לא פחות מהגדלת מכירות.
ראו לדוגמא את חברת גלי. חברת גלי הוקמה בשנת 1975, כמותג ישראלי איכותי בתחום נעלי הספורט והילדים. החברה שמה לעצמה כמטרה לייצר בישראל נעלי ספורט וילדים איכותיות לצרכן הישראלי.
רובנו זוכרים את גלי פלייט הצבעוניים שהיו במשך שנים ארוכות חלק מאורח החיים של כל מתבגר כסמל סטאטוס בזכות העיצוב הייחודי, ואיכות המוצר.
השינויים הרגולטורים בתחום הייבוא יחד עם כניסה חברות בינ"ל ישראל כגון נייקי זאת בשילוב השינוי בשוק וכניסה של  רשתות שיווק ותנאי אשראי נוחים יותר, העמידו את גלי בבעיה. אנחנו כצרכנים יכולנו לקנות בכל מקום ובכל שעה נעלי מותג בינ"ל  בתנאי תשלום נוחים במחירים שווי נפש. אך גלי במהרה, למדה את השור והתעשתה, הפכה גלי גם לרשת נעלים קמעונאית. 


כיום, נמכרים ברשת נעלי מותגים בינלאומיים כמו האש פאפיס, קטרפילר, ספולדינג, לי קופר ועוד.
השינוי העסקי מיצרנית נעלים לחברת הפצת נעליים  באופן קמעונאית , הינו שינוי אסטרטגי חכם. בעיניי גלי יישמה את המשפט if  you can beat them join them . במקום להיכנס למלחמת מחירים או להתמקד בפלח שוק ספציפי, גלי למדה את השוק וחזתה את כיוונו, ושינתה את המהות העיסקית שלה באופן נבון.
מלחמת מחירים בן חברות מתחרות בשוק תחרותי אולי טוב לנו הצרכנים אל מהווה נזק לחברות. כיוון שבמקום לייצר חדשנות, הן מגיבות. במקום לקבוע מדיניות לעשות שינוי השוק, להרחיב את מגוון הטעמים שיש להציע לצרכן – הן מגיבות למהלכי המתחרה.

Comments

  1. אני לא בטוח שאם חברה לא נמצאת במלחמת מחירים, היא בהכרח חדשנית יותר ומשקיעה מאמצים יותר גדולים בפיתוח מוצרים טובים יותר. סלולר, בנקים, תשתית אינטרנט וטלפוניה. האם אחת מהחברות בתחומים הללו (בארץ) באמת עשתה משהו חדשני בשנים האחרונות? נדמה לי שלא, אלא אם כן מחשיבים אפליקציה שמאפשרת לך לראות את העובר בשב על מסך האייפון כחדשנית. נדמה לי שצריכים להיות עוד כמה תנאים כמו משברים מסוימים (איבוד פלח שוק מסיבי וכו').

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Management dilemmas - the whole is greater than the sum of its parts

Blue Ocean Mindset in the Covid-19 era

ראיון גאוני פיתוח ישראלי- PIPL