נטוורקינג שיווקי


"דוד שלח אותי" , חבר מביא חבר, דיגיטל ורשתות חברתיות ככלים שיווקיים אפקטיביים


לפני מספר ימים מצרים הצביעה עבור חוקה חדשה. זהו צעד גדול למדינה הראשונה במזרח התיכון אשר העם שלה עשה הפיכה, והתחיל את מה שיקראו לו אח"כ הפרשנים "אביב ערבי". אם מנתחים את המהפכה – למה היא נוצרה, מה היו מטרותיה ואולי אף מה מחירה – אי אפשר להתעלם מערוצי השיווק של המהפכה – הרשתות החברתיות. הן אלו אשר העבירו את הבשורה כמו אש בשדה קוצים. אפס מאמץ מקסימום תוצאה.
מעבר לשינוי הפוליטי המדיני, בעיניי,  המהפכה הזו נותנת תוקף לכוח ההמון אשר ביכולתו ליצור שינוי של ממש, או כפי שאנו מקצועני השיווק קוראים "שינוי בביקוש".

מנהלי השיווק בונים על "מוטיב העדר" או "אפקט ההילה" בתוכניות שיווק ומתרגמים זאת לידי תוכניות פרסום מתוחכמות, זאת בכדי להגדיל/לשמור על נתח שוק. כאשר שאלת ה"איך עושים את זה" אינה מתייחסת למאגר הלקוחות הקיים.

נטוורקינג, מונח שמתחבר דווקא לחיפוש עבודה ומציאת קשרים עסקיים, ראוי ונכון שיכנס דווקא לתוכניות השיווק ככלי שיווקי המשדרג את הלקוח לשגריר. כלומר, השקעה בחוויית הלקוח באופן תלת ממדי (מחיר, שירות , נגישות) יכולה לייצר רווחיות גדולה. ברם, הוא דורש ערנות ללקוח והרגליו יחד עם התמקצעות ברמת השירות.
בעלי עסקים קטנים מכירים בחשיבות נטוורקינג בן אם ע"י רשימות קשר ארוכות, הקמת דף עסקי ברשתות החברתיות, השתתפות בקבוצות עסקים קטנים וכיוב'.

חברת NIKE, הצליחה בזכות  שיטת "דוד שלח אותי". פיל נייט, המייסד, מכר נעלים בהזמנה מיוחדת לחברים-ספורטאים שלו מתא המטען של המכונית. ערוצי השיווק שלו היו לקוחות מרוצים שהפכו לאנשי שיווק. והשאר היסטוריה. ראיה מוכוונת לקוח זו  מנהלת את NIKE גם היום. בעיקר בתהליך פיתוח המוצרים שלה.  יש לחברה מעבדת פיתוח העובדת עם ספורטאים מוכרים מכל הענפים בכדי ליצר את הנעלים והביגוד האופטימלי לתחרויות שונות. במקביל, פיתוח מוצר הפונה להמונים הינו נעלי ריצה עם רצועת דופק שמסנכרן עם צי'פ GPS  בנעל ועם הסמארטפון. צעד אסטרטגי חדשני ומבריק, אשר מעבר לעובדה שהוא מנגיש את NIKE  לרצים המקצועיים או חובבי מרתונים, יוצר נאמנות לקוח ע"י עצם השימוש בכל תתי המוצרים. כל זאת על לרכישת הנייקי הבא.

בעולם הדיגיטלי והנגיש היום, חברות מנהלות דיאלוג וירטואלי ושוטף עם הלקוח, ובכך יכולות להגדיל את שביעות רצונו. אך המשימה האמתית, לא רק ליצור כך נאמנות והגדלת גובה העסקה , אלא ליצור שביעות רצון כזו שתהפוך את הלקוח המרוצה לאיש מכירות. אולי אף ישתמש בפייסבוק בכדי לשבח את החברה. בארה"ב, חברת כבלים מוכרת מעמידה נציגים שתפקידים לאתר בטוויטר שמא לקוח צייץ משהו שלילי על שירות החברה, ומייד נותנים לו מענה.

נטוורקטינג שיווקי משמעו הרחבת הראייה שהלקוח אינו רק מקור הכנסה קבוע ,אלא גם ערוץ שיווקי אפקטיבי. דוגמא מהחיים שלי, לפני מספר ימים קיבלתי מכתב מחברת YES בו היא מודה לי שאני לקוחה נאמנה כבר כמה זמן, וכתגמול אני יכולה לבחור מתנה אחת מתוך שלוש. לטעמי עלות ההטבה, המכתב, המעטפה והמשלוח לא עברו את ה- 50 ₪ , אבל זיכתה את YES  בהגדלת גובה העסקה החודשי שלי, ושגרירת שיווק אמיצה.

על כן, נכון ועדיף יהיה להוסיף לתוכנית השיווק ערוץ שיווקי  חדש-ישן והוא נטוורקינג לקהל היעד – לקוחות קיימים. מעניין לראות כמה יגדל נתח השוק יחד עם גובה ההכנסה מלקוח בעקבות צעד קטן זה.


Comments

Popular posts from this blog

Management dilemmas - the whole is greater than the sum of its parts

Blue Ocean Mindset in the Covid-19 era

ראיון גאוני פיתוח ישראלי- PIPL