מבנה ארגוני תומך ביעדים עסקיים


מבנה הארגוני משמש בסיס להגדרת אופי הפריסה של הפעילות הארגונית ליחידות ולתפקידים והוא תוחם את התנועה של אנשים ומשאבים בתוך הארגון.


מבנים ארגוניים נועדו לתת מענה לשיקולי יעילות ותכליתיות בארגון, אך מושפעים במידה לא מועטה גם משיקולים פוליטיים, תרבותיים, חברתיים ואישיים. משתנים אלה אינם מאפיינים את העידן הדינמי שלנו, על כן המבנה הארגוני חייב להיות גמיש למצב השוק ועובי התחרות. במטרה לתת מענה ליעדים העסקיים והאסטרטגים של הארגון.

מבנים ארגוניים נפוצים הינם המבנה הפשוט, הביורוקרטי והמטריציוני.

המבנה הפשוט הינו שטוח מבחינה היררכית ומרכוז סמכויות (בדר"כ בידי מקבל החלטות אחד). מבנה זה מאפיין ארגונים בעלי יעדים עסקיים אגרסיביים לרבות חדירה לשוק, והגדלת הכנסות/פעילות. אבל המהירות והגמישות בקבלת החלטות ובביצוע שינויים, אינה מועילה כאשר הארגון גדל והריכוזיות באדם אחד מזיקה. על כן משאירה את הארגון חד- גוני וחסר מעוף למול שוק גואה וצומח.

המבנה הביורוקרטי מאופיין במשימות שגרתיות וסטנדרטיזציה, חלוקת להתמחויות וניכרת בו רמה גבוהה של פורמליזציה.

אך היתרון לבצע פעולות סטנדרטיות ביעילות רבה הינו חסרון למול הפורמליזציה. זאת כיוון שהיא מהווה תחליף להפעלת שיקול דעת, לחדשנות, להשבחה של עובדים והאצלת סמכויות מצד ההנהלה. ארגון כזה שאינו סומך על עובדיו, אינו מכוון יעדים של פיתוח עסקי או הרחבת פעילות – כי לא מעודדים בו את החשיבה היצירתית הנדרשת. מה שהופך את הארגון למגיב ולא לארגון למד. הסטנדרטיזציה מייצרת כאן העדר הגמישות ומקשה על הארגון לתת מענה עם כניסה של מתחרה חדש לשוק, או שינויים רגולטורים, או גרוע מכך להיות ראשוני בענף.

מבנה מטריציוני משלב שתי צורות הקבצה: הקבצה על בסיס פונקציונאליות ועל בסיס מוצרים. המבנה מאפשר פיזור של המומחיות של העובדים (במבנה ע"ב הפונקציונאלי) בין המוצרים השונים. מבנה זה מאפשר גמישות והתאמה מהירה לצורכי השוק, למשל בנייה מהירה של צוות כאשר קם הצורך בפיתוח מוצר חדש ופירוק הצוות בסיומו. ברם, ארגונים בעלי מבנה מטריציוני מאופיינים בפוליטיקה ארגונים עבה ומסונפת, ומחירה לעיתים כבד מנשוא.



Comments

  1. אין ספק שהמבנה האירגוני משמש כיסוד להקמת הארגון בצורה יעילה, המאמר מדויק ויעיל!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Management dilemmas - the whole is greater than the sum of its parts

Blue Ocean Mindset in the Covid-19 era

ראיון גאוני פיתוח ישראלי- PIPL